Ruimtes die een sterke grafische identiteit hebben zullen je eerder bijblijven. Dit zijn de plekken die ademen en een indruk op je achterlaten. Ze weten een emotie in je op te roepen. Het zijn ruimtes waar je bijvoorbeeld graag verblijft of met veel plezier aan terugdenkt.
Als wij met Betiche, een project doen zijn we dan ook altijd op zoek naar deze verbinding tussen de ruimte, het interieurconcept en de gebruiker. Welke boodschap of gevoel moet de ruimte de bezoeker geven?
Design is emotie
Het werk van een grafisch ontwerper moet emotie oproepen. De meeste beslissingen neem je eerst op basis van emotie. Deze emotie ga je vervolgens verantwoorden met logica en zien als een beslissing.
Grafisch ontwerp leent zich dan ook bij uitstek om toe te passen in ruimtes. Ben je op je gemak in een ziekenhuis? Kom je in een ruimte die prettig aanvoelt en wil je hier wel even gaan zitten om te lunchen? Dit zijn beslissingen die je maakt aan de hand van het gevoel dat je bij een ruimte krijgt.
Functioneel design
Grafisch ontwerp in de ruimte kan naast een emotioneel doel ook een functioneel doel dienen. Denk bijvoorbeeld aan signing zoals toileticonen, route-aanduiding of glasfolies. Deze moeten aansluiten op de architectuur en de ruimte om wederom de verbinding tussen bezoeker en ruimte op te zoeken.
Een compleet verhaal
Een volledige visuele identiteit beslaat naast de online en offline communicatie ook het interieur. Succesvolle ondernemingen geven klanten en medewerkers een algehele beleving van website tot werkruimte. Hierin kan origineel toegepast grafisch design het verschil maken.
Maxime Driel
Designer en marketing director bij Mixus studio