Wat is de X-factor van een ruimtelijk grafisch design?

In deze blog gaan we op zoek naar de X-factor van grafisch design in interieurs. Twee grafisch ontwerpers vertellen over de succesfactoren bij interieurbranding. Waaruit putten zij inspiratie en hoe zorgen ze ervoor dat ze zich in hun werk continue blijven vernieuwen?

Met onze vaste ontwerper Maxime Driel van Mixusstudio heeft Betiche prachtige projecten gerealiseerd voor kantoren en scholen. Met Robin Nas starten we een eerste project op. Robin creëert (handgeschilderde) grafische kunst voor binnen- en buitenruimtes. 

Maxime Driel (links op de foto)

Hoe vertaal je de identiteit van een opdrachtgever naar een grafisch ruimtelijk design

Maxime: Het vertalen van een identiteit is altijd een proces. Met de input die we ophalen door gesprekken met de klant en het bezoek van de locatie en onderzoek, beginnen we met schetsen. Daarna vertellen we het verhaal van de klant door onze filter.

Robin: Het begint met een kennismaking met de opdrachtgever op de plek waar het ontwerp vervaardigd moet worden. Ik laat me inspireren door het gesprek en vooral ook door de locatie. Na verder onderzoek over het bedrijf en de gewenste eisen ga ik aan de slag met het ontwerp, en met het verhaal wat ik wil gaan vertellen. Ik probeer de visie van de opdrachtgever op mijn eigen manier zo goed mogelijk te vertalen naar een beeld wat een zo breed mogelijk ‘publiek’ aanspreekt

Persoonlijkheid vind ik erg belangrijk. De opdrachtgever moet zichzelf er in herkennen en daarnaast vind ik het erg belangrijk dat mijn werk niet domineert in een ruimte maar er juist in opgaat. Ik vind het dan ook altijd een mooi compliment als mensen zeggen dat het lijkt of het werk er altijd al heeft gestaan. Een van de belangrijkste factoren in deze kracht ligt bij het kleurgebruik in een ruimte. Deze moet naadloos aansluiten op een interieur maar er ook iets aan toevoegen. Als dat lukt is het in mijn ogen geslaagd.

Welke succesfactoren spelen hierin een belangrijke rol?

Robin Nas van Zenkone aan het werk in zijn studio

R: Iedere opdracht is een nieuwe uitdaging, een nieuwe zoektocht. Het verhaal wat je verteld per opdracht is steeds anders. Dit kan conceptueel anders zijn maar ook uitvoerend. Denk aan ander materiaalgebruik, schildertechniek, ondergrond etc. Door voor verschillende opdrachtgevers te werken en verschillende uitingen te moeten maken zoals muurschilderingen, redactioneel werk, animatie etc. moet ik dingen steeds anders benaderen en leer ik ook steeds meer. Die diversiteit en vernieuwing houdt me scherp. En het feit dat ik erg kritisch en perfectionistisch ben zorgt er ook voor dat ik steeds weer een stap ve

M: Ik denk dat het een combinatie is van wederzijds enthousiasme, teamwork en creatieve vrijheid.

Wanneer is een grafisch ruimtelijk design écht geslaagd?

M: Een design is voor mij echt geslaagd als wij de essentie van de organisatie hebben weten te vangen in een uniek ontwerp. Het design moet in harmonie zijn met de identiteit van de onderneming, het interieurconcept én de architectuur. Het moet voelen alsof het thuishoort in de omgeving en bijdragen aan een prettige en unieke sfeer.

R: Wanneer ik met mijn stijl een mooi verhaal heb kunnen neerzetten en dat een klant zich hiermee kan identificeren. Wanneer het werk niet domineert in zijn omgeving maar een toevoeging is en het een prettige omgeving is voor iedereen die er gebruik van maakt. Ik vind het belangrijk dat het ontwerp een toevoeging is op de architectuur en een is met het interieur. Een mooie kijkplaat waar je steeds iets nieuws in kan ontdekken en tijdloos is. 

Als ik na vele jaren terugkom op een locatie en de schildering staat er nog steeds en krijg weer te horen dat ze er zo blij mee zijn is het voor mij écht geslaagd 🙂

Op welk project ben je het meest trots en waarom?

M: Het klinkt cliché maar ik ben trots op bijna alle projecten die we doen. Van klein tot groot. Natuurlijk is het altijd bijzonder om voor ‘de grote namen’  te mogen werken, maar voor mij persoonlijk is het hele proces veel belangrijker. Juist omdat al onze ontwerpen op maat gemaakt worden is de uitkomst zo onlosmakelijk verbonden met onze klanten. Als we onze klanten gaandeweg kunnen verrassen en inspireren en ze vervolgens blij zijn met resultaat geeft dat een geweldig gevoel.  

R: Dat zijn denk ik meerdere projecten om diverse redenen… De schildering Never stop dreaming in Wroclaw in Polen was een geweldig avontuur. Deze schildering is een geschenk van de stad Breda aan de stad Wroclaw. Het is een verrassend mooie stad met een behoorlijke geschiedenis. De schildering vertelt het verhaal van een weduwe die rouwt om het verleden, maar durft te dromen over de toekomst. Tijdens deze opdracht zijn mijn vriendin en dochtertje mee geweest. Daardoor kon ik genieten van mijn werk en van mijn gezin. Een waardevolle herinnering en een eer om te mogen doen!

Mijn muurschildering in het Vakwerkhuis, een voormalig ketelhuis in Delft was ook een cadeautje om aan te werken. De schildering toont een gigantische octopus die verborgen zit in de oude structuur van de muur. Zijn tentakels vertalen de diversiteit van bedrijven en de verbinding die ze met elkaar hebben binnen het Vakwerkhuis. De planten creëren in combinatie met de octopus een zekere surrealistische wereld. Het belangrijkste doel was om het schilderij op te laten gaan in de omgeving.

En mijn enorme schildering in Helmond, een ode aan Lucas Gassel, van bijna 400m2.

Voor deze muurschildering heb ik mij laten inspireren door het werk van ‘Lucas Gassel’, een 16e eeuwse landschapsschilder uit Helmond. Een andere inspiratiebron waren de stofontwerpen van Vlisco (vervaardigt opvallende waxprint-stoffen die geliefd zijn bij Afrikaanse vrouwen) uit Helmond.

Dit was mijn eerste muur van zo’n groot formaat en de moeilijkheidsgraad van dit project zat hem in de vorm van de muur. Gelukkig had ik hier een mooie passende oplossing voor gevonden en ben ik erg blij met het eindresultaat en het verhaal wat de muur verteld.

Waar haal je je persoonlijke inspiratie vandaan?

M: Inspiratie kan ik vinden in de kleinste dingen, van tafereeltjes op straat, een patroon op een oud koffiekopje tot insecten in de achtertuin. Verder ga ik graag naar musea, het theater, reis ik graag en volg ik inspirerende mensen op bijvoorbeeld social media of door documentaires te kijken. Verder blijf ik open staan voor innovatie door me te blijven verwonderen voor de wereld om ons heen. 

R: In mijn werk probeer ik zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven. Doordat ik veel wandel met mijn hond haal ik veel inspiratie uit de natuur. Ik kijk bijv. naar bladstructuren, planten, patronen en bijzondere vormen en lijnen. Daarnaast heb ik een grote voorliefde voor jaren 80/90 speelgoed, kleding, series en films. Ofwel alles uit mijn jeugd haha! 

Tekenfilms en toys van bijv. Masters Of The Universe, Transformers, M.A.S.K. en de Ghostbusters zijn enorm nostalgisch voor mij. Sneakers en kleding uit deze tijd (denk aan de enorm drukke prints uit de jaren 90) zijn ook enorm inspirerend en spelen nu nog steeds een grote rol in mijn dagelijks leven. Mijn vriendin en ik zijn enorme verzamelaars en verwerk dan ook regelmatig spullen uit huis in mijn werk zoals in een van mijn laatste schilderijen. Heel ons huis staat vol met mooie objecten die tof zijn om te gebruiken in mijn werk.

 

Wat is de X-factor van een ruimtelijk grafisch design?